Via Portugal naar Amsterdam

Na 3 maanden Santiago was het tijd om weer naar huis te gaan. Om niet met een gigantische jetlag thuis te komen besloten we om via Lissabon terug te vliegen en nog een paar dagen vakantie aan het einde van de reis te plakken. Van Santiago vlogen we naar Rio de Janeiro, waar we helaas net niet genoeg tijd hadden om de stad te verkennen. Na 4 uur op het vliegveld waren we dan ook blij dat we konden vertrekken naar Europa.

Lissabon

Na een nachtje vliegen landen we in Portugal. Bij de douane vragen we om een stempel van Europa, die we zowaar krijgen (onze paspoorten beginnen redelijk vol te raken). We nemen de bus naar ons strategisch gekozen hotel, maar beseffen snel dat we een ding over het hoofd hebben gezien: we kunnen pas om 15.00 inchecken. Na een nachtvlucht zijn we om 7 uur aangekomen en dus wordt het nog even wachten voordat we kunnen slapen. We slenteren door de stad en drinken op verschillende terrasjes een lekkere Europese koffie. Sowieso genieten we van al het Portugese om ons heen, het voelt echt weer als thuiskomen. Het is rustig op straat, de mensen spreken Engels, het is schoon en netjes en we betalen gewoon weer normale prijzen. We pinnen voor het eerst sinds lange tijd weer euro’s, maar die voelen nog een beetje aan als speelgoedgeld zo klein als de briefjes zijn.

Na een paar uurtjes slaap spreken we af met wat mensen in Portugal. Sebastiaan kent daar iemand met wie hij gestudeerd heeft in Canada er blijkt nog iemand uit diezelfde periode op vakantie te zijn. We kijken naar een lichtshow op het centrale plein over de geschiedenis van Portugal. We verwachten weinig maar worden verrast door deze leuke lichtshow, een echte aanrader. Daarna eten we met z’n allen een hapje Portugees, waar bij aankomst in het restaurant alles al klaar staat en je kan kiezen welke hapjes je niet wilt. Na het eten storten we bijna in, we zijn al moe en in het restaurant is het bloedheet en mag je niet praten als de faro muziek speelt.

Cultuur snuiven

De volgende dag slapen we uit en hebben we nog een ochtend om cultuur te snuiven. We besluiten een lange wandeling te maken door de stad en lopen richting het kasteel op de berg. Met het zonnetje in de rug lopen we de klim omhoog en blijven we genieten van al het Europese. Nergens op de wereld heb je zoveel cultuur als in Europa beseffen we nu we er weer terug zijn. Met het antieke trammetje doen we een tour door een ander deel van de stad en sluiten we een heerlijke ochtend af.

Speciale ontmoeting

De tram dropt ons voor het hotel, waar we wachten op Nico en Saskia die ons speciaal een paar dagen komen opzoeken in Lissabon. Het is natuurlijk super om ze na ruim een jaar reizen weer te zien. We pakken een terrasje, gaan heerlijk uiteten, bezoeken het strand en genieten van elkaars gezelschap.
Na 2 dagen genieten is het tijd om onze spullen voor de laatste keer in te pakken, om van Lissabon naar Amsterdam te vliegen. We beseffen ons dat het avontuur erop zit, dat we een prachtig jaar hebben gehad, dat we veel mooie dingen gedaan hebben, veel leuke mensen ontmoet hebben en dat we nu weer een nieuw avontuur tegemoet gaan in Amsterdam. Het was een supertijd!