Mendoza & Temuco

In augustus 2013 komt het einde van onze reis steeds dichterbij. In de laatste weken Santiago hebben we nog aardig wat activiteit op het programma staan. We gaan een weekendje naar Argentinië en hebben een ticket naar Temuco geboekt, een stadje ten zuiden van Santiago.

Mendoza

Het laatste weekend van juli vliegen we op vrijdagavond naar Mendoza. Het is een korte vlucht, we hoeven alleen over de Andes heen te vliegen. Na amper een uurtje vliegen stappen we het vliegtuig uit, echter het verkrijgen van een stempel van Immigratiedienst neemt meer dan een uur in beslag. Met de taxi gaan we naar het hostel, waar we op de tast naar ons bed in een dorm zoeken, het is inmiddels al aardig laat en we willen onze medebewoners niet wakker maken. We voelen ons weer even echte backpackers als we de dorm instappen. Echt relaxt is het echter niet, helemaal als je aan een eigen appartement gewend bent. Net nadat we in slaap gevallen zijn gaat er een wekker, maar niemand zet ´m uit. Kort nadat we wederom in slaap zijn gevallen valt er een gast uit bed van het bovenste stapelbed… het is dus een korte nacht.

´s Ochtends ontbijten we in het hostel en worden we opgehaald voor onze tour, we gaan vandaag samen met een Duits stel een dagje fietsen en wijn proeven. Met de auto rijden we naar Maipu, het wijngebied rondom Mendoza. De wijnstreek is bekend om zijn Malbec, maar tijdens de tour zien en proeven we ook verschillende andere druiven. De meeste wijnen (op de zoete rode na) smaken prima, maar de Argentijnse wijnen hebben flinke concurrentie van de Chileense (in Zuid Amerika) en Franse, Spaanse en Italiaanse (in Europa) en worden dus niet veel geëxporteerd.

We beginnen de dag met een tour door een oude wijnfabriek. In grote houten vaten werd hier vroeger wijn gemaakt, maar nu is het hout uitgedroogd en staan de vaten er alleen nog voor de show. We krijgen uitleg hoe de wijn gemaakt werd en kunnen in een betonnen wijntank via het kleine luikje naar binnen. De ruimte is indrukwekkend, helemaal als je bedenkt dat dit vroeger met de hand werd schoongemaakt. Na de tour proeven we rond 11 uur de eerste wijnen.

Als de eerste tour afgelopen is stappen we op onze fiets om naar de tweede wijnmakerij te gaan. Daar krijgen we wederom een tour, ongeveer dezelfde als de eerste tour, maar nu zijn de wijnvaten nog in gebruik en is er een mooie mix van traditie en moderne technologie. Als we klaar zijn met de tour ploffen we neer op een bankje in de zon en mogen we bij uitzondering de beste wijn (2003) proeven. We fietsen weer een stuk en lunchen met empanadas en natuurlijk wijn.

´s Middags fietsen we naar de laatste wijnmakerij, een volledig biologische. Onderweg rijdt de gids een lekke band en genieten we in de zon van het uitzicht op de Andes. De derde tour voegt weinig meer toe, maar de wijntjes smaken wederom prima. Na de laatste proeverij fietsen we terug naar het beginpunt en krijgen we een flesje wijn van het huis. Helaas is dit een soort van zoete rode wijn en is het niet echt lekker na alle andere wijnen die we geproefd hebben. Het is gezellig met onze gids en onze Duitse medeproevers dus dat maakt die rode wijn ook wel weer prima.

´s Avonds trekken we Mendoza in, op aanraden van onze gids lopen we naar een steakhouse in het centrum. Het restaurant ziet er niet echt fancy uit, maar als we de parilla (barbecue) zien zijn we overtuigd en stappen we naar binnen. We bestellen beide een eigen steak en een half uurtje later staan er 2 steaks van elk 800 gram voor onze neus. Het is wederom genieten van de Argentijnse steak, we weten meteen weer waarom we dit elke avond in Buenos Aires aten. Als we klaar zijn met eten is het al laat en gaan we terug naar ons hostel. We hebben een betere nacht en vliegen de volgende dag weer terug naar Santiago.

Temuco & Pucon

Een paar dagen nadat we terug zijn gekomen uit Mendoza staan we alweer op het vliegveld. Dit keer gaat de reis naar Pucon, in het merendistrict van Chili. Het gaat allemaal voorspoedig en ruim op tijd zitten we klaar voor vertrek bij de gate. Na 1,5 uur vliegen zet de piloot de landing in, we kunnen in de verte de lichtjes van Temuco al zien. Als ook de stewardessen gaan zitten weten we dat we er bijna zijn, maar als we wat flarden wolken door de raampjes zien trekt de piloot weer op en maken we een soort van doorstart. Een tijdje horen we niets, draaien wat rondjes en horen dan dat de piloot het nog een keer gaat proberen. Weer dalen we en wederom maken we een soort van doorstart en stijgen snel weer. Dan roept de piloot om dat het sneeuwt en we niet kunnen landen omdat het vliegveld dicht is. We gaan rechtsomkeert terug naar Santiago.

In Santiago krijgen we voor de volgende dag een andere vlucht aangeboden, ten minste als het vliegveld dan wel open is. Voor ons wordt het dan slechts een volle dag in het zuiden, dus we besluiten niet op het aanbod in te gaan. We proberen ons geld terug te krijgen en hoewel ze er niet erg happig op waren, lijkt dat nog te lukken ook. Een ervaring rijker keren we terug naar ons appartement in Santiago. Na 4 uur op het vliegveld en 3 uur in het vliegtuig is het raar om weer thuis te komen.