Machu Picchu

Een van de hoogtepunten in Peru is Machu Picchu. We nemen een lange aanloop naar de Machu Picchu, omdat er in de omgeving nog tal van mooie Inca ruïnes te bewonderen zijn. Als we het vliegtuig uitstappen moeten we letterlijk op adem komen, op 3500 meter hoogte is er een stuk minder zuurstof in de lucht en dat merken onmiddellijk. Na twee dagen zijn we voldoende geacclimatiseerd om op pad te gaan naar de overblijfselen van de Inca beschaving.

Cusco

Na Lima voelt Cusco aan als een klein dorp en die feeling doet ons goed. We wandelen het stadscentrum rond, eten veel goedkope menuutjes en we zijn blij dat we niet weer in een grote stad terecht zijn gekomen. In ons hostel ontmoeten we een Brits koppel dat net drie maanden in Bolivia heeft doorgebracht. De vader van het meisje is in Peru om zijn dochter op te zoeken. We gaan een hapje met het stel en pa eten, wat een erg gezellige avond wordt. We wisselen de nodige reisverhalen uit en lachen smakelijk om elkaars ervaringen.

Onze eerste wandeling maken we naar Sachsayawaman (spreek uit ‘sexy women’). Het is een Inca ruïne die net boven het dorp ligt. Na flink wat trappen komen we boven en moeten we eerst even  op adem komen. De ruïne is een van de best bewaarde in de omgeving en het ziet er inderdaad prachtig uit. Nog mooier vinden we het uitkijkpunt over Cusco en de omliggende bergen. We zien een aantal vliegtuigen landen, die een lastige draai moeten maken voordat ze kunnen landen, wat we zelf ook al gemerkt hadden toen we met redelijk wat turbulentie aankwamen in Cusco.

Na Sachsaywaman gaan we naar het Jezus beeld dat boven op een berg uitkijkt (of waakt) over de stad. We hebben deze beelden wel vaker gezien, maar zijn nog niet eerder helemaal omhoog geklommen. Nadat we de top hebben bereikt is de rest van de wandeling enkel nog naar beneden en staat er beneden een welverdiend biertje op ons te wachten.

Pisac

De volgende dag nemen we een collectivo (een gedeelde taxi) naar Pisac. In Pisac aangekomen staat er een oud mannetje met taxi klaar dat ons de hele dag langs alle bezienswaardigheden wil touren. Wij besluiten het anders te doen en ons alleen naar het hoogste punt te laten brengen, zodat we zelf naar beneden kunnen lopen. Als we bij de eerste locatie aankomen, staan er al veel tourbussen en nog meer toeristen, iets waar we in dit gebied maar mee moeten leren leven.

Na amper 50 meter lopen zien we Inca Pisac, met gelaagde terrassen op de voorgrond en een indrukwekkend Inca bouwwerk op de achtergrond. Het ziet er echt spectaculair uit. We lopen kris kras langs de oude muren heen, vangen her en der wat informatie op (dat is het voordeel van massa’s toeristen) en komen weer uit bij het punt waar we gestart zijn. Het pad voert langs nog een drietal ruines, waar we slechts enkele toeristen zien. Deze rust in combinatie met de schitterende natuur maakt dat we dit een hele bijzondere plek vinden.

Het laatste stuk van het pad is steil naar beneden en we voelen ons benen dan ook behoorlijk. We nemen nog een kijkje op de lokale markt waar we wat souvenirs voor thuis shoppen. We sluiten de middag af met een heerlijke lunch in restaurant De Blauwe Lama, voordat we weer een collectivo terug naar Cuzco nemen. ’s Avonds drinken we biertjes met een Nederlands stel die we in de Irish Pub van het dorp ontmoeten. Het is een erg gezellige avond.

Ollyantantambo

Na een aantal dagen genoten te hebben van Cusco is het moment gekomen om door te reizen. Een taxi en collectivo brengen ons in een paar uurtjes naar Ollyantantambo. Dit is een klein dorpje op de weg naar Machu Picchu. We checken in bij ons hostel en zien vanaf het dakterras de indrukwekkende Inca overblijfselen, die tegen de berg op gebouwd zijn. We lunchen in het dorp, zodat we de nodige energie hebben om wederom een Inca bolwerk te beklimmen. Ook hier zien we weer schitterende gelaagde terrassen en resten van oude gebouwen. Als we genieten van het uitzicht zien we aan de overkant in de bergen dat er een ‘grumpy old man’ is gegraveerd, waarom weten we niet precies maar het ziet er grappig uit.

De trein naar Aguas Calientes

De volgende ochtend nemen we vroeg de trein naar Aguas Calientes, wat de uitvalsbasis is voor een bezoek aan de Machu Picchu. De treinreis is geweldig. We rijden langs bergen, door niemandsland, en hebben een schitterend uitzicht.

Aanvankelijk hadden we het idee om de Machu Picchu tweemaal te bezoeken: eenmaal overdag en de volgende ochtend met zonsopgang. Echter als we de prijzen van het toegangskaartje zien, besluiten we dit te beperken tot een bezoek met zonsopgang, wat sowieso het mooiste moment is. We hebben dus nog de hele dag om in Aguas Calientes te besteden Het dorpje is een toeristendorp van het ergste soort. Er is werkelijk niets authentics meer te vinden en er zijn alleen faciliteiten voor toeristen (restaurants, bars en souvenirs), Gelukkig zijn er nog wel de hot springs, waar we ’s middags heerlijk in relaxen.  In ons hostel ontmoeten we Lex en Martine, twee gezellige Nederlanders, waarmee we ’s avonds uiteten gaan en de volgende dag naar de Machu Picchu.

Machu Picchu

Na ongeveer een week door Inca land is het dan eindelijk zover, we mogen om 4:30 op om de zonsopgang bij Machu Picchu mee te maken. Uitgerekend op deze dag wordt Sebastiaan ziek, gelukkig nadat we Machu Picchu hebben gezien en pas de tweede keer van de reis, maar het is niet de beste dag om ziek te worden. Na een busrit van een half uurtje tegen de berg op over kronkelweggetjes zijn we dan eindelijk bij Machu Picchu.

Zo vroeg op de ochtend zijn er al aardig wat mensen maar het is nog prima te doen merken we iets later op de ochtend, als tourbussen  vol toeristen zullen arriveren. We lopen zo snel mogelijk door naar het Guardhouse, vanwaar je de welbekende foto’s van de Machu Picchu kunt schieten. Als we daar aankomen hebben we werkelijk een prachtig uitzicht, we zien terrassen, de Inca ruïne en de Wayna Picchu (de berg op de achtergrond). Nadat we zo’n beetje alle mogelijke foto’s hebben gemaakt die je kunt maken beginnen we aan onze wandeling door de ruïnes.

Het is echt indrukwekkend om te zien hoe dit allemaal gebouwd is. Elk gebouw heeft een eigen functie, er is een grote binnenplaats en alles is met detail afgewerkt. Aan de voor en achterkant van Machu Picchu liggen enorme terrassen waar vroeger gewassen werden verbouwd. Aan het einde van de wandeling hebben we een goede indruk gekregen van de grandeur van deze plek. Met onze tickets kunnen we nog een 3 uur durende wandeling maken naar Machu Picchu mountain, maar Sebastiaan is kapot en dus besluiten we in de bus terug naar het hostel te gaan. Daar knapt Sebastiaan redelijk op zodat we ’s middags de trein en bus terug naar Cusco kunnen nemen.

Foto’s

4 comments on “Machu Picchu

1. Wow, mooie foto’s hoor! Staat ook nog op mijn lijstje om te bezoeken. Veel plezier verder xxx

2. Lieve Maris en Sebas
    Wat een super belevenis, we zijn echt onder de indruk van de foto’s van deze oude cultuur. We denken dat dit wel één van de hoogtepunten zal zijn van jullie wereldreis! Het verslag is ook weer zo leuk om te lezen, een levendige beschrijving van jullie reis, top!
    Heel veel liefs Janneke en Jan

3. Ik denk dat hier weinig over geschreven hoeft te worden. De pracht van de foto’s zegt al genoeg 🙂

4. Hola lieve Sebastiaan en Mariska.
    Ten eerste: Mariska van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag.
    Vandaag de 7e juni 2013.
    Wij waren vanmorgen even in Jalon bij Opa en Oma en hoorden daar dat je jarig bent…
    Het gaat goed met de oudjes… Oma neemt alweer een biertje of een rosado…
    Nou, dan gaat het goed hoor.
    Het wordt hier nu zomer, alhoewel het flink waait, geeft niet, als de zon er maar is.
    Sebastiaan heeft het naar zijn zin in zijn nieuwe baan en jij, jij leert Spaans. Muy bien.
    Wij hopen dat je een leuke dag hebt, of hebt gehad, samen met Sebastiaan.
    Hele fijne tijd nog en wij zien jullie nieuwe verslag weer tegemoet.
    Besos. Ruud y Jacqueline.