Kamperen in Australie

In de 3 maanden dat we door Australië hebben gereisd hebben we een groot deel doorgebracht op campings. In een land zo groot als Australië is het handig om je eigen vervoer te hebben, het geeft je de vrijheid om te zien wat je wilt zien en van de gebaande paden af te wijken. Omdat Australië redelijk duur is, door een ongunstige EUR/AUD koers en hoge grondstofprijzen in Australië, gingen we op zoek naar een manier om op een redelijk budget door Australië te reizen. In deze blog vindt je informatie over onze route en tips en trucks om je budget te halen.

Route

Vooraf hadden we geen vastomlijnd idee van onze route door Australië. De eerste 6 weken zijn we in een campervan van Sydney naar Cairns gereden. Vanuit Cairns zijn we in iets minder dan 2 weken via Alice Springs naar Adelaide gereden, meer informatie daarover in het artikel ‘Een campervan relocaten’. In Adelaide huurden we een auto om in de laatste 4 weken via Melbourne naar Sydney te rijden. Sydney was voor ons dus het begin- en eindpunt.

(gratis) Campings

In Australië hebben we in alle plaatsen waar we geweest zijn campings gezien, het is een land bij uitstek om te kamperen. De grote en meestal luxe campings zijn aangesloten bij ofwel Big4 ofwel Tourist Park. Op deze campings vindt je alle faciliteiten zoals een zwembad, keuken, wasmachines en vaak nog veel meer. Gemiddeld betaalden we ongeveer AUD30 om op deze campings te staan. Daarnaast heb je nog tal van campings die niet bij deze organisaties horen, wij vonden deze campings vaak relatief duur voor de geboden faciliteiten.

Wat wij ook veel hebben gedaan is gratis overnachten. Je hebt in Australië veel rust- of kampeerplekken waar je gratis kunt overnachten. De faciliteiten zijn vaak beperkt tot een barbecue en wc, maar veel meer hadden wij toch niet nodig om ergens een nachtje te slapen. Vooral na een lange dag reizen vonden wij het ideaal om gratis te kamperen. De faciliteiten op de gratis plekken verschillen dus nogal, daarom hadden wij het wegenboek ‘Budgetcampings in Australië’ gekocht, daar stonden alle plekken in met de beschikbare faciliteiten. Zo konden we de stops op de gratis plekken vooraf al plannen. Veel mensen die wij tegen kwamen hadden het ‘Camp6’ boek, daarin staan zowel de betaalde als gratis campings. Zo’n boek is een must voor elke roadtrip door Australië!

Het klimaat

Kamperen is natuurlijk het leukst als het mooi weer is. Wij waren er vanuit gegaan dat het in het zomerseizoen (november, december) wel goed weer zou zijn. Over het algemeen was dat het ook, maar toch koelde het ’s avonds nog vaak flink af, soms tot 8 graden in de nacht. Het is dan ook handig vooraf even te checken of het weer echt goed is en of je camping gear goed genoeg voor koude nachten.

Campingspullen

In Adelaide huurden we een auto, dat was in het hoogseizoen (de zomerperiode vanaf december tot januari) de goedkoopste optie. Met de auto hadden we alle vrijheid om te gaan waar we wilden. In de K-Markt en de Big-W (de budgetwinkels in Australië) kochten we alle kampeerspullen. Voor de complete kampeeruitrusting (tent, slaapspullen, kookspullen, stoelen etc.) betaalden we iets meer dan AUD300, redelijk goedkoop. De campingspullen hebben we via Gumtree (een soort Marktplaats) verkocht voor AUD150, waardoor we netto een stuk minder betaalden voor onze kampeerspullen.

Tips en trucks

Naast bovenstaande informatie vonden wij het waard om het volgende nog met jullie te delen:

• Een wegenboek met informatie over de gratis kampeerplekken is een must; het is goed voor je budget en het is een leuke afwisseling met campings omdat je op andere plekken komt en andere mensen ontmoet.
  • Bij de grote supermarkten (Coles, Woolworths) krijg je vaak korting op tanken als je boodschappen doet voor een bepaald bedrag. Als je toch aardig wat spullen nodig hebt kun je die dus beter in 1x kopen en pak je een mooie korting mee.
  • Er zijn tal van mooie routes om te rijden, vaak is er bij de tourist information veel informatie aanwezig. Wij vonden de route door de Outback, de binnenlandse wegen in New South Wales (NSW) en de Great Ocean Road absolute aanraders.