Surfen en chillen in Byron Bay

Na een flinke dag rijden over prachtige wegen langs de kust, komen we aan op de macademia noten boerderij van Peter. Peter heeft ons tijdens de helikoptervlucht in Cambodja uitgenodigd om een kijkje te nemen op zijn boerderij. We krijgen de deluxe-tour over het landgoed met zijn jeep en leren hoe de macademia noot groeit, wanneer je deze kan oogsten en welke (grote) machines er voor nodig zijn. De noten smaken overigens heerlijk. ’s Avonds worden we uitgenodigd om te komen eten met Peter & Caroline en een vriendin van Caroline. We kamperen onze campervan naast de cottage op het landgoed en logeren er twee nachten. We delen het land met een koe en het huisje met grote groene kikkers, die zich thuis voelen in het toilet.

Met de campervan verkennen we de omgeving rond Byron Bay, onze volgende stop. We rijden voornamelijk langs de kust en stoppen bij prachtige verlaten stranden en uitkijkpunten over de oceaan. Byron Bay is een stadje waar het ’s avonds bruist met talloze leuke restaurantjes en barretjes.  Als we de volgende dag vertrekken bij Peter krijgen we nog een schat aan informatie en tips mee wat we tot aan Cairns allemaal kunnen doen. Het was erg leuk om wat meer van het ‘echte’ Australische leven te zien.

Byron Bay

In Byron Bay is het vooral erg relaxt, het voelt aan als een te groot dorp aan het strand waar vooral veel te doen is, voornamelijk voor backpackers. We maken een prachtige wandeling naar de vuurtoren, maar zien helaas geen walvissen uit het water opspringen. Op de terugweg zien we wel een wallabi, de eerste sinds we in Australië zijn.  ’s Avonds gaan we een biertje drinken in de Railway Friendly bar, een tot kroeg omgebouwd station, waar een leuk bandje speelt.

De volgende dag chillen we op het strand en dat is wat we voornamelijk doen in Byron Bay. In de lokale brouwerij proeven we allerlei lekkere biertjes om vervolgens nog een paar van de lekkerste biertjes te drinken. We belanden wederom in de Railway Friendly Bar, waar dit keer een bandje speelt waarvan de zangeres er niet zoveel zin in heeft, maar het is toch erg gezellig. De derde avond in de bar zijn we in goed gezelschap van een Nederlands stel dat dezelfde route reist (maar dan sneller) en een drietal Australiërs die gewoon op vakantie zijn. Het is erg gezellig en we blijven tot de bar sluit, wat overigens erg vroeg is in Australië.

Surfen

In Byron Bay neemt Sebastiaan twee dagen surfles bij de Kool Katz, een surfschool uit het dorp. Voordat de eerste les begint verkassen we nog snel even naar een andere camping dichterbij het centrum.  Onderweg naar Lennox Head worden nog meer mensen opgepikt en wordt de bus steeds voller met mede-surfers en na het uitdelen van wetsuits en surfboards kunnen we eindelijk het water in. Het lijkt er overigens op dat er praktisch geen golven zijn, het lijkt meer op een meertje dan op de zee, maar de instructeurs beloven dat het een prachtige dag wordt met goede golven, dus daar vertrouwen we dan maar op. Na een korte instructie over hoe je op het board moet gaan staan en wat surfregels kunnen we de zee in.

Het valt nog niet mee om alle instructies tegelijkertijd goed uit te voeren, dus de eerste paar keer sta ik op en val ik meteen weer van de plank af. Na een keer of drie surf ik voor de eerste keer een paar meter met de golf mee en na nog wat oefening kan ik zelfs 40 meter met een golf mee. De tweede dag leren we draaien en zelf met de golf mee te peddelen. Het getij veranderd en de golven worden steeds beter en steeds hoger. Vooral de 2e dag kost het veel energie om door de golven heen te peddelen, en als er dan een mooie golf komt heb ik bijna geen kracht meer om mee te peddelen. Uiteindelijk kan ik zelf met een mooie golf mee peddelen, op mijn surfboard staan, blijven staan en tot de kust met de golf meesurfen. Twee geslaagde dagen en de basis van het surfen nu wel onder de knie. Op naar de volgende kustplaats met golven!

National Park

Vanuit Byron Bay rijden we naar het Nightcap National Park, met als grote trekpleister een waterval. De weg naar het National Park is erg mooi, met veel bochten en heuvels. Helaas is dat niet zo lekker als je nog een kleine kater hebt van de vorige avond. Eenmaal aangekomen blijkt dat de waterval zo goed als uitgedroogd is door het gebrek aan regen, we zien nog een aantal druppels vallen maar het is niet echt waarvoor we gekomen waren. We wandelen nog wat maar het National Park kan ons niet echt bekoren.

Heel anders zijn de Bunya Mountains, een National Park ten noorden van Brisbane. Hier parkeren we onze campervan een nacht op een van de campsites. We kamperen letterlijk tussen de wallabies, super gaaf om te zien! De volgende ochtend staan we vroeg op en sprayen we ons uitbundig in met citronella vermengd met deet om de teken – die erg actief zijn in deze tijd van het jaar – af te schrikken. We maken een prachtige wandeling van iets meer dan 10 kilometer door het regenwoud, waar we niets anders horen dan vogelgeluiden. De meest opvallende maakt een soort van huilend babygeluid. In het bos zien we nog een kangaroo voorbij springen.

We stinken blijkbaar niet hard genoeg, want als we bij de campervan aankomen staat de score op 4 teken voor Sebastiaan en 2 teken voor Mariska. Gelukkig zitten de teken nog op onze kleren en hebben ze nog geen plekje op onze huid gevonden. Als we terugkomen op de camping zien we net als gisteren enorm veel wallabies, die het hier blijkbaar prima toeven vinden (en gelijk hebben ze!).

Brisbane en Queensland

Vanaf Byron Bay zijn we via het binnenland naar Hervey Bay gereden, waar we deze blog schrijven. We zijn in de provincie Queensland aangekomen en hebben een tussenstop gemaakt in Brisbane, de hoofdstad van de provincie. Omdat we wel weer toe waren aan wat cultuur zijn we in Brisbane naar het Queensland Museum geweest, een mooi museum met veel informatie over alles wat er te doen is in Queensland. Na het museum hebben we nog wat uurtjes doorgebracht in het centrum van Brisbane.

Na Brisbane zijn we het binnenland ingereden, weg van de toeristische Gold Coast. Via Toowoomba en Kingaroy maken we een mooie route het binnenland in. Via  Murgon en Maryborough rijden we weer terug naar de kust. In Toowoomba belanden we op een soort van bejaardencamping, waar wij de voornaamste attractie waren. De meeste mensen kwamen even langs voor een praatje, zo ook een oude baas die maar bleef denken dat wij uit Ierland kwamen (of doof of dement) en iets mompelde over een ‘creamy liquor’, die wij moesten proeven. Toen hij aankwam schuifelen met een fles in zijn handen, moesten we vooral niet op het etiket letten, wat er in de fles zat, dat telde.. en dat bleek Bailey’s te zijn. Het zou die nacht acht graden worden, dus we hebben maar een neutje genomen.

Onderweg naar de kust kwamen we nog bijna zonder benzine te zitten. Op een van onze laatste liters reden we naar een kleine dorpje, waar de benzinepomp helaas van gesloten was, lichtelijk paniek.. Gelukkig vertelde een local ons dat 15 km verderop wel een pomp open zou zijn, dus dat hebben we gelukkig nog net gehaald! In dat dorpje hebben we de nacht doorgebracht op een gratis plek. Op veel plekken in Australië kun je gratis staan met minimale faciliteiten. De volgende dag hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke camping met zwembad en bubbelbad in Hervey Bay, waar we oorspronkelijk naar toe reden voor een tour naar Fraiser Island. Echter hebben de prijzen van de tours ons doen besluiten om dit over te slaan en gaan we verder noordelijk een mooie trip maken!

De foto’s

7 comments on “Surfen en chillen in Byron Bay

1. Lieve Maris en Sebas,
    Vanuit een koud, regenachtig en grijs Almere lezen we jullie zonnige verslag. Leuk om met alle belevenissen mee te “reisen”, de prachtige natuur, de kikkers in de pot, de heerlijke stranden, de surflessen, gezelligheid met een kleine kater :), de enge teken…, het lekkere bubbelbad, blijf genieten dan genieten wij mee!
    Heel veel liefs, Jan en Janneke

2. Hey sebas en maris,
    wat een heerlijke verhalen en prachtige foto’s. Geniet van jullie droomreis! liefs sophie

3. Lieve Maris, beste Sebas, wat hebben we weer genoten, vooral van die tevreden snuitjes van jullie: we vinden het HEEL interessant te lezen wat jullie allemaal beleven, en wij maken het ook een beetje mee ! Vandaag, 4 nov. = onze trouwdag
    (64 jaar ) en wij zien jullie reisverslag als een bloemetje van jullie . Hasta el proximo, embrazos y besos : en nu….. op naar het Spaanse. O+O vdB.–

• Lieve opa & oma,

Wat een lief berichtje! Zeker een bloemetje voor uw trouwdag, 64 jaar, wat ongelooflijk lang zeg! Van harte gefeliciteerd! We houden u op de hoogte uit Australie.
      Veel liefs Mariska en Sebastiaan

4. Hoi lieve Mariska en Sebastiaan.
    Even weggeweest naar Holanda, maar nu toch weer een klein stukje voor jullie.

Op dit moment regent het hier, Gata de Gorgos, hard.
    Hopelijk hebben jullie beter weer.
    Jullie belevenissen, wat prachtig allemaal.

Wat een leuk busje (campervan) hebben jullie gehuurd, lekker knus…

Samen genieten en veel om je heen kijken, zo leuk.
    Nog een mooie tijd in Australië.

Veel liefs van ons samen.
    Ruud en Jacqueline.

5. Hola lieve Mariska en Sebastiaan.

Wat een leuke verrassing haalde wij net uit de brievenbus… Een kaart uit Australië.
    Nou dat vinden wij zo aardig van jullie.
    Straks zal ik (Jacqueline) Jan en Janneke (weer) een mailtje sturen, want die zullen ons adres wel doorgegeven hebben…
    Nog heel veel mooie momenten en doe voorzichtig…